Country
factsheet I Japan
Het land van de
rijzende zon heeft een van de meest aantrekkelijke online-economieën en de
maturiteit van de markt versterkt dat alleen maar. Deze cijfers tonen duidelijk
aan welke mogelijkheden de e-commerce-markt in Japan te bieden heft
• Een bevolking van 127,3 miljoen inwoners
• 86,2% van de
Japanners heeft toegang tot het internet (109 miljoen internetgebruikers)
• Japan is het
4de land ter wereld op het vlak van e-commerceopbrengsten (het 1ste land van de
APAC regio tot 2013)
• 75% van de
Japanners deed al een online-aankoop
• 89% van de
e-shoppers is vertrouwd met m-commerce
• 20% van de
e-shoppers bestelde al op buitenlandse websites
1. De consument
De Japanse bevolking kent twee belangrijke leeftijdscategorieën: die van de 24-
tot 54-jarigen (38,3%) en die van de 65-plussers (24,8%). Ook interessant: 92%
van de Japanse consumenten leeft in verstedelijkte gebieden. Mannen en vrouwen
shoppen ongeveer evenveel online. Maar als we dieper inzoomen op hun
aankoopgedrag, merken we enkele verschillen. Zo zijn vooral vrouwelijke twintigers
erg actief. Zij kopen soms 3 tot 5 keer per week online, terwijl het algemene
gemiddelde één keer per maand is. Toch merken we dat e-commerce al sterk
verankerd is in de lokale gewoonten. Het is de op een na favoriete online
bezigheid van de Japanners, net na e-mailverkeer.
De voorkeur van
de Japanse e-shopper en lokale eigenheden In 2013 werd voor 4,2
miljard euro
voedingsmiddelen gekocht
De favoriete
betaalmethode van de Japanse e-shopper is ongetwijfeld de creditkaart. 71%
betaalt zijn online bestellingen met de kaart. Zoals in vele markten zijn
kleren, schoenen en accessoires de toppers. Ook voedingsmiddelen doen het
bijzonder goed in Japan. Deze sector bracht online 4,2 miljard euro op in 2013,
ondanks de diepgewortelde Japanse traditie van “convenience stores”. Om de
Japanse consument te lokken, moet je je gamma goed positioneren en er een
coherente prijs op plakken. Die moet ofwel heel hoog ofwel heel laag zijn. De
gulden middenweg scoort niet goed in Japan. De Japanner maakt een keuze op
basis van twee criteria: sociale status of functionaliteit. Om aan het eerste
criterium te voldoen, zal hij zijn toevlucht nemen tot hoogwaardige producten
die hem een gevoel van exclusiviteit bieden. Voor het tweede criterium wendt
hij zich tot de laagste prijs.
Country factsheet
I Japan
Een tweede
eigenschap van de Japanse markt is de betekenis van kleuren. Die ligt veel
gevoeliger dan in het Westen. Het is dus belangrijk om je daarvan bewust te
zijn en er aandacht aan te schenken, bijvoorbeeld bij je webdesignkeuze. Wist
je bijvoorbeeld dat rood in Japan niet staat voor gevaar of woede, maar voor
geluk? En dat paars dan weer wordt geassocieerd met gevaar? De Japanner hecht
bovendien veel belang aan het vertrouwen in een merk. Het loont dus zeker de
moeite om rekening te houden met de kleurcodes in alle communicatie met je
doelpubliek.
E-shopping:
waarom en hoe? De prijs is heel belangrijk voor Japanse e-shoppers. Het is het
belangrijkste criterium bij de keuze van een webshop en meteen ook de
voornaamste reden om online te kopen. Daarna zijn het de
24/24u-toegankelijkheid (in tegenstelling tot de “beperkte” openingsuren van
traditionele winkels) en de exclusiviteit van de producten die de Japanner
ertoe aanzetten om online te kopen. 3 selectiecriteria voor een webshop
Het assortiment
De prijs
3 Gratis
levering/ kortingen
Zij die nog
steeds huiverig staan ten opzicht van online shoppen, hebben meestal een
probleem met de afwezigheid van fysiek contact, zijn bezorgd over de veiligheid
van de betaalmethode of hebben simpelweg geen interesse.
2. De markt
Ondanks de interesse van de Japanner in westerse producten (vooral dan in
nieuwigheden) –voorzie je toch maar beter een “lokale touch” en moet je zeker
rekening houden met de Japanse voorliefde voor “aantrekkelijkheid” en
“schoonheid”. Voor SEO-optimalisatie zet je je domeinnaam het best om in
Japanse tekens of laat je die op zijn minst eindigen op .jp.
Het land van
Rakuten Wie denkt aan “Japanse e-commerce” denkt onmiddellijk aan Rakuten. Deze
internationale gigant die vaak met Amazon wordt vergeleken, heeft het hele land
veroverd. Maar liefst 80% van de Japanse e-shoppers bezit een Rakuten-rekening.
Rakuten begon in 1997 en diversifieerde zijn activiteiten sindsdien. Vandaag
bezit het een veertigtal verschillende bedrijven: van de erg bekende
e-commerce-website tot bank-, reis- en effecten- en goederenmakelaarsdiensten.
Rakuten is zelfs eigenaar van een professioneel baseballteam.
Country
factsheet I Japan
De groep volgt
de tendensen op de voet en focust de komende jaren op twee belangrijke assen:
internationaal en mobiel. De eerste as bracht Rakuten tot de aankoop van
ondernemingen als Buy.com (in de Verenigde Staten), Priceminister (in
Frankrijk) en Kobo Inc (in Canada), maar het investeerde ook in
samenwerkingsverbanden met Pinterest en Ozon.ru. Wat de mobiele verkoop
betreft, realiseerde Rakuten in 2013 al 40% van zijn kledingverkoop via
smartphone. Rakuten zal er trouwens voor zorgen dat er meer foto’s opgeladen
kunnen worden tijdens het mobiel surfen, vooral voor de categorieën kleren en
schoenen.
No comments:
Post a Comment
mohon kritik dan saranya