Het land van de rijzende zon heeft een van de meest aantrekkelijke - TOURISM INDONESIA

Latest

BECAUSE TOURISM WE KNOW MORE

Tuesday, May 29, 2018

Het land van de rijzende zon heeft een van de meest aantrekkelijke

Country factsheet I Japan
Het land van de rijzende zon heeft een van de meest aantrekkelijke online-economieën en de maturiteit van de markt versterkt dat alleen maar. Deze cijfers tonen duidelijk aan welke mogelijkheden de e-commerce-markt in Japan te bieden heft
 • Een bevolking van 127,3 miljoen inwoners
• 86,2% van de Japanners heeft toegang tot het internet (109 miljoen internetgebruikers)
• Japan is het 4de land ter wereld op het vlak van e-commerceopbrengsten (het 1ste land van de APAC regio tot 2013)
• 75% van de Japanners deed al een online-aankoop
• 89% van de e-shoppers is vertrouwd met m-commerce

• 20% van de e-shoppers bestelde al op buitenlandse websites
1. De consument De Japanse bevolking kent twee belangrijke leeftijdscategorieën: die van de 24- tot 54-jarigen (38,3%) en die van de 65-plussers (24,8%). Ook interessant: 92% van de Japanse consumenten leeft in verstedelijkte gebieden. Mannen en vrouwen shoppen ongeveer evenveel online. Maar als we dieper inzoomen op hun aankoopgedrag, merken we enkele verschillen. Zo zijn vooral vrouwelijke twintigers erg actief. Zij kopen soms 3 tot 5 keer per week online, terwijl het algemene gemiddelde één keer per maand is. Toch merken we dat e-commerce al sterk verankerd is in de lokale gewoonten. Het is de op een na favoriete online bezigheid van de Japanners, net na e-mailverkeer.
De voorkeur van de Japanse e-shopper en lokale eigenheden In 2013 werd voor 4,2 
miljard euro voedingsmiddelen gekocht
De favoriete betaalmethode van de Japanse e-shopper is ongetwijfeld de creditkaart. 71% betaalt zijn online bestellingen met de kaart. Zoals in vele markten zijn kleren, schoenen en accessoires de toppers. Ook voedingsmiddelen doen het bijzonder goed in Japan. Deze sector bracht online 4,2 miljard euro op in 2013, ondanks de diepgewortelde Japanse traditie van “convenience stores”. Om de Japanse consument te lokken, moet je je gamma goed positioneren en er een coherente prijs op plakken. Die moet ofwel heel hoog ofwel heel laag zijn. De gulden middenweg scoort niet goed in Japan. De Japanner maakt een keuze op basis van twee criteria: sociale status of functionaliteit. Om aan het eerste criterium te voldoen, zal hij zijn toevlucht nemen tot hoogwaardige producten die hem een gevoel van exclusiviteit bieden. Voor het tweede criterium wendt hij zich tot de laagste prijs.
Country factsheet I Japan
Een tweede eigenschap van de Japanse markt is de betekenis van kleuren. Die ligt veel gevoeliger dan in het Westen. Het is dus belangrijk om je daarvan bewust te zijn en er aandacht aan te schenken, bijvoorbeeld bij je webdesignkeuze. Wist je bijvoorbeeld dat rood in Japan niet staat voor gevaar of woede, maar voor geluk? En dat paars dan weer wordt geassocieerd met gevaar? De Japanner hecht bovendien veel belang aan het vertrouwen in een merk. Het loont dus zeker de moeite om rekening te houden met de kleurcodes in alle communicatie met je doelpubliek.
E-shopping: waarom en hoe? De prijs is heel belangrijk voor Japanse e-shoppers. Het is het belangrijkste criterium bij de keuze van een webshop en meteen ook de voornaamste reden om online te kopen. Daarna zijn het de 24/24u-toegankelijkheid (in tegenstelling tot de “beperkte” openingsuren van traditionele winkels) en de exclusiviteit van de producten die de Japanner ertoe aanzetten om online te kopen. 3 selectiecriteria voor een webshop
Het assortiment
De prijs
3 Gratis levering/ kortingen
Zij die nog steeds huiverig staan ten opzicht van online shoppen, hebben meestal een probleem met de afwezigheid van fysiek contact, zijn bezorgd over de veiligheid van de betaalmethode of hebben simpelweg geen interesse.
2. De markt Ondanks de interesse van de Japanner in westerse producten (vooral dan in nieuwigheden) –voorzie je toch maar beter een “lokale touch” en moet je zeker rekening houden met de Japanse voorliefde voor “aantrekkelijkheid” en “schoonheid”. Voor SEO-optimalisatie zet je je domeinnaam het best om in Japanse tekens of laat je die op zijn minst eindigen op .jp.
Het land van Rakuten Wie denkt aan “Japanse e-commerce” denkt onmiddellijk aan Rakuten. Deze internationale gigant die vaak met Amazon wordt vergeleken, heeft het hele land veroverd. Maar liefst 80% van de Japanse e-shoppers bezit een Rakuten-rekening. Rakuten begon in 1997 en diversifieerde zijn activiteiten sindsdien. Vandaag bezit het een veertigtal verschillende bedrijven: van de erg bekende e-commerce-website tot bank-, reis- en effecten- en goederenmakelaarsdiensten. Rakuten is zelfs eigenaar van een professioneel baseballteam.
Country factsheet I Japan
De groep volgt de tendensen op de voet en focust de komende jaren op twee belangrijke assen: internationaal en mobiel. De eerste as bracht Rakuten tot de aankoop van ondernemingen als Buy.com (in de Verenigde Staten), Priceminister (in Frankrijk) en Kobo Inc (in Canada), maar het investeerde ook in samenwerkingsverbanden met Pinterest en Ozon.ru. Wat de mobiele verkoop betreft, realiseerde Rakuten in 2013 al 40% van zijn kledingverkoop via smartphone. Rakuten zal er trouwens voor zorgen dat er meer foto’s opgeladen kunnen worden tijdens het mobiel surfen, vooral voor de categorieën kleren en schoenen.

No comments:

Post a Comment

mohon kritik dan saranya